קיורטוש- לא רק "קיורטוש".

בדיוק כשהצלחתי להוריד קילו אחד שלם (!) הגיעה ההזמנה לטעום את עוגות הדבש של "קיורטוש" לכבוד החג, ולא סתם לטעום אלא להכין (!) בעצמי (!) במסגרת סדנת שף עם השף הראשי של מפעל קיורטוש, שף אריק גליסקו.

האמת, שכשאומרים לי "קיורטוש" אני ישר חושבת על אותו מאפה גלילי , קרנצ'י מבחוץ, חלול מבפנים עם דופן רכה, שאני מוצאת את עצמי תולשת רצועה אחרי רצועה בלי יכולת להפסיק. (ואני מסגירה פה סוד- הטעם האהוב עלי הוא הקינמון!). מסתבר שהמאפה ההונגרי הגלילי הוא רק אחד מתוך המון המון המון מאפים, מתוקים ומלוחים, במגוון טעמים וסגנונות, וכשבאתי לסדנה, לפני שהיא התחילה, הקרבתי את גופי למען קוראיי וטעמתי בערך שמונים אחוז מהמבחר.

קצת על קיורטוש- הרשת החלה בשנת 2006 בסניף בוגרשוב בתל אביב ומיכרה את הישראלים למאפה ההונגרי החדש. סניפים חדשים החלו לקום ומבחר העוגות, העוגיות והמאפים שנמכרים ברשת גדל. כיום יש (וזו רשימה חלקית) – עוגיות, עוגות שמרים, שטרודלים, מאפים אישיים, עוגות מוס, עוגות בחושות, עוגות גבינה, עוגות הונגריות, סטריפים, קישים (לא להחמיץ את קיש הבצל עם גרעיני החמניה למעלה!) וההפתעה המיוחדת – הפלרינה (פירוט יגיע בהמשך).

 לקראת ראש השנה הוציאה קיורטוש ליין של עוגות חדשות – עוגת דבש קלאסית, עוגת דבש עם תפוחים, עוגת דבש טריקולד (את שתי העוגות הללו גם הכנו בסדנה),פאי תפוח בדבש, חלת דבש (חלה-עוגה במתיקות עדינה) וכמובן קיורטוש דבש, תפוח וקינמון. במאפים הללו, כמו בכל מאפי הרשת, יש השקעה רבה בחומרי גלם איכותיים ובכמות גדולה מהם (כך למשל כ150 גרם שוקולד איכותי במיוחד במאפי השוקולד ובקונפיטורות אמיתיות ולא תחליפים וכן דבש אמיתי ולא תחליפים), אבל המחירים הם כממוצע בשוק – כ30-40 שקלים לרצועה/ יחידה.

 

הסדנה נערכה במפעל קיורטוש בפתח תקווה (שהוא כשר בהשגחת הרבנות פ"ת וחתם סופר פ"ת) שכאמור מכין את כל התוצרת בעבודת יד מוקפדת.

אנחנו חגרנו סינרים, שמנו כיסויי ראש לשמירת הנקיון הקפדנית של המקום, והתחלנו במלאכה. אמנם כבר היינו על המון סוכר, מה שקצת גרם לזה שלא תמיד הקשבנו לשף אריק, אבל בסופו של דבר הפקנו עוגות דבש עם שוקולד ועם תפוחים מעשה ידינו להתפאר.

המתכון שקיבלנו ושעל פיו עבדנו היה:

–         ערבבנו 3/4 כוס מים עם 1/3 כוס דבש (קודם המים ואחר כך הדבש כדי שלא ידבק לדפנות הקערה)

–         הוספנו 3/4 כוס שמן קנולה, 1/2 כוס ריבת שזיפים או תות שדה (אנחנו עבדנו עם שזיפים)

–         עוד הוספנו – אחד ורבע כוסות סוכר חום כהה, 3 ביצים, 3 כוסות קמח, 1 כפית קקאו, 1 כף סודה לשתיה ומעט ציפורן (היא לא חובה אבל מוסיפה הרבה טעם לעוגות דבש).

את הכל ערבבנו עד שנוצרה מסה אחידה. אנחנו ערבבנו ידנית, עדיף מערבל שחוסך זמן.

אחר כך עברנו לתוספות. הכמות שהכנו הספיקה לשתי תבניות אינגליש קייק ולכן עשינו עוגות עם שתי תוספות. לאחת הוספנו חצי תפוח חתוך לקוביות, שעורבבו היטב בתוך הבלילה, ועוד חצי תפוח שנערך בפרוסות (דקות! למניעת שקיעה) על גבי העוגה, ומעל פיזרנו קינמון מעורב בסוכר. כמובן שנסחפתי פה ושמתי המון קינמון (טוב, אני אוהבת קינמון) כך שזה בעצם יצא "עוגת קינמון ודבש" במקום "עוגת דבש עם קינמון" אבל יצא טעים, מה אכפת לי…נקרא לזה "יצירתיות של האופה".

לעוגה השניה הוספנו 140 גרם של מטבעות שוקולד לבן, חלב ומריר שקצצנו, ופיזרנו למעלה עוד שוקולד צ'יפס. שחיתות , כבר אמרנו?

העוגות הלכו לתנור שחומם מראש ל170 מעלות לכ40 דקות.

בזמן שהעוגות נאפו, הלכנו עם השחיתות עד הסוף, עם המאפה החדש והמיוחד – ה"פלרינה"- מאפה בצק מיוחד שבעזרת טכניקות כמעט קסומות, הופך להיות בעל עלים דקים ופריכים (ועם מעט מאד קלוריות! – כל המנה כולל המילוי כ140 קלוריות).

 

בסניפי רשת קיורטוש ניתן לשבת ולהנות מקפה, שתיה וארוחות קלות וכמובן לקחת הביתה מהמתוק מתוק מאד מתוק הזה, לחיי שנה מתוקה!.

 האתר של "קיורטוש" – http://www.kurtosh.co.il/

 

                                  (בתמונות – העוגות מעשה ידיי).

כתיבת תגובה