נגילה- העצמה נשית טעימה.

לגילה פולדס היה קייטרינג של בישול ביתי ביחד עם ביתה חנה, והיה לה גם חלום – מקום משלה שבו תוכל לכבד את הסועדים במנות מיוחדות, בריאות, צמחוניות וטעימות עם ערך מוסף. למעשה כמה ערכים מוספים – גם העצמת נשים, גם פעילות אומנותית ו… הזכרנו כבר גם אוכל טעים?

ואז היא מצאה בית אבן יפיפה ב"שכונת אבן ישראל", ממש סמוך לשוק, ממנו אפשר לקבל את הפרודוקטים הכי טריים, והתמקמה בו, וקראה לו "נגילה" – שילוב של שמה ושל שמחה , ונוצרה מסעדה חלבית צמחונית שידידותית מאד לטבעונים (מנות טבעוניות מההתחלה ומנות שאפשר להפכן לטבעוניות כמו על ידי הפיכת תוספת הגבינה לגבינת קשיו למשל).

הכל מיוצר במקום – הגבינות, הרטבים, הלחמים , המטבלים, והמאפים למיניהם, בידי צבא של נשים בלבד , כי המוטו של גילה זה לתת כוח לנשים, מקום לנשים, הזדמנות לנשים ואת האופי המיוחד. למעשה כל הצוות כולל רק נשים, וגילה מספרת שהדבר יוצר תחושת אינטימיות נשית שלא מוצאים במקום אחר. הגבר היחיד במקום הוא שמואל, נגן גיטרה בן חמש עשרה, שהוא "הילד" של כל הנשים שסביבו ומלווה מוסיקלית את השירה של חנה, שכשרונית לא רק בבישול אלא גם במוסיקה, וציור.

האמנות מלווה את המקום לא רק במטבח אלא בכל עיצוב המסעדה, שכל פריט בה הוא יד שניה והוצל ממסעדות שנסגרו, מעסקים, ומכל מקום אפשרי. על הקירות יצירות אומנות מתחלפות שנועדו להכיר לציבור הרחב אמנים שונים, ויש גם קבוצות אומנים שבאות לצייר ביחד כל יום שישי על הבר.

אבל עם כל הכבוד לאידאלים ולהעצמה- חייבים לטעום גם את האוכל, נכון?

אז הוזמנו,  עשר בלוגריות היפריות, לחגוג קצת באיחור את יום האישה הבינלאומי, ואחרי שעשינו המון רעש בכניסה, נכנסנו להיכל נשי פרחוני ורגוע, ואחרי הרמת כוסית יין (או קצת יותר, מי סופר?) הגיע הזמן לאכול, וזה מה שהגיע לנו לשולחן.

יש לציין – המנות שבתמונות אינן בגודל האמיתי, למעט הסלטים. אנחנו קיבלנו מנות מוקטנות מצד אחד, או מנות משותפות לכלל הבלוגריות מצד שני. בפועל המנות הן שונות – כך למשל מאפים שקיבלנו בגודל כף יד, הם במציאות בגודל צלחת שלמה.

אז ככה זה היה:

מבחר לחמי הבית הגיעו , עם פלטת מזאטים (הפלטה עולה בתפריט 20 שקלים) . המזאטים מתחלפים כל יום. אנחנו קיבלנו קוביות קולורבי בשמן זית ובזיליקום, חציל קלוי עם קוביות עגבניה וטחינה, סלט סלק , תפוח ואגוזים, עגבניות שרי עם שמן זית ופסטו, וגרגרי חומוס עם פרוסות לימון ובצל סגול,  כשהפייבוריט שלי היה לימון כבוש, שהוזהרתי שהוא פיקנטי אבל הוא היה יותר "לימוני עז" מאשר חריף.

קציצות ירק משני סוגים הגיעו  – קציצות ירוקות  שכללו מנגולד, כרישה וקישוא, ביחד עם קמח חומוס וטחינה והוגשו עם יוגורט וסומק, וקציצות כתומות, המכונות גם "של גילה" שכללו בטטה וגזר שגם הם אוחדו על ידי קמח חומוס, עם טחינה ירוקה. (אפשר גם יוגורט, התפריט מודולרי) – 40 שקלים בתפריט, והן היו אווריריות מאד (סוד מקצועי של איך להכין את זה בלי ביצים כלל).

ואיך אפשר בלי מרקים? אנחנו קיבלנו לטעום מרק בטטה וערמונים מתקתק, ומרק כרובית עם ארטישוק ירושלמי ומנגולד, שמבין השניים היה הפיבוריט שלי. (המרקים גם הם מתחלפים לפי יום ובאים בשני גדלים – 18 שקלים או 25 שקלים).

שני מאפים הגיעו לשולחן – מאפה קאריבי – בצק עבודת יד עשוי מ70% קמח מלא, במילוי ירקות שורש בקארי וצנוברים , וקיש בלקני במלית בטטה, פטריות, בצל וגבינת חמד. שני המאפים עולים 38 שקלים בתפריט ושניהם מוגשים עם סלט אישי וטחינה או יוגורט, כשכאמור את הגבינה ניתן להמיר בגבינת קשיו.

היה לי קשה לבחור בין שניהם , בסוף נסגרתי יותר על הקיש כי יש בה פחות בצק ובשלב זה של הארוחה כבר התחלתי להתמלא.

שני סלטים היו הבאים בתור, קערות עמוסות כל טוב- "סלט נגילה" – חסה, רוקט, ירקות, אגוזי מלך, תפוח, אגס, וגבינת פטה (תוצרת המקום) ברוטב וינגרט הדרים (25 או 45 שקלים לפי הגודל), ו"סלט קינואה" – בטטה, שרי, עלי רוקט, עשבי תיבול, חמוציות, אגוזי פקן וגרעיני דלעת (26 או 46 שקלים לפי הגודל). שני הסלטים מוגשים עם לחם וחמאה או טחינה. שני הסלטים היו מהסוג של "אני אוהבת לאכול אבל אין לי סבלנות לחתוך את כל המרכיבים אז איזה כיף שמישהו עשה את העבודה בשבילי". הבחירה שלי בין שניהם היתה יחסית קלה כי אני מתה על סלט קינואה, אבל זו ההעדפה הפרטית שלי. בשניהם ניכר שהשוק צמוד למסעדה והכל טרי טרי ונחתך על המקום.

המנה הבאה היתה הבחירה שלי של הערב- רביולי ארבע גבינות  בקרם דלעת (45 שקלים בתפריט) ואפשר לבחור מהמון סוגי רוטב או להחליף בחלב קוקוס את רטבי השמנת. עשיר, עשוי במידה הנכונה , עשוי בעובי הנכון, המנה חוסלה במהירות.

"המבורגר טבעוני " שהוגש בלחמניה ביתית מקמח מלא שהגיע אלינו עם קורנישונים (ובתפריט רשום שמגיע עם בטטה אפויה ועולה 50 שקלים). כאן היתה לי בעיה קלה כי אני קרניבורית, וכשאומרים לי "המבורגר" יש לי טעם מסוים מאד שאני מצפה לו. הקציצה היתה עשויה מסוגי אגוזים שונים , שעועית ועדשים, ואני פשוט לא יכולה לחוות דעה כי אישית אני לא הייתי ממירה קציצת בשר בקציצת אגוזים כשאני רוצה המבורגר. לא היו לנו טבעונים בשולחן אז לא יכלתי לשמוע דעה על המנה.

עוד מנה שהתחרתה על טייטל "המנה של הערב" אצלי היתה "תבשיל קרם קוקוס בקארי" שהכיל קוסקוס  מלא , שעועית ירוקה, ברוקולי, כרובית, תפוחי אדמה וגרגירי חומוס (55 שקלים) ולמעשה הזכיר סוג של חמין עדין בטעם קוקוסי מודגש. אני מאד מאד מאד אוהבת טעם של קוקוס באוכל, זה זורק אותי למחוזות רחוקים ושמחתי לגלות שהקארי לא חריף, כי אני לא חובבת חריף.

קיבלנו לטעום גם "מוסקה טבעונית" – חציל במילוי קציצת עדשים , טופו ואגוזי מלך, ברוטב עגבניות עשיר על מצע אורז מלא (55 שקלים). כאן כבר היינו מפוצצים והמנה עשירה וכבדה, טעמתי רק בקצה המזלג, מתאימה יותר ליום חורפי כמנה עיקרית.

קיבלנו שני קינוחים שמתחלפים כל יום גם הם (בתפריט כתוב "קינוחים – שאל את המלצרית"). אנחנו קיבלנו עוגת שוקולד טבעונית, שהיתה בעצם יותר עוגת בננות עם שוקולד ,  בדגש בייתי, שהגיעה במנות אישיות, וגם טעימה של גלידת קוקוס עם גרגירי רימון, שהיתה ההעדפה שלי.

המסעדה פתוחה כבר כשמונה חודשים, ולגילה יש עוד המון תוכניות כמו הרצאות בתכנים שונים, וחגיגות מיוחדות בימי שישי בחצר הצמודה והמטופחת – כולל תקליטן, נשנושים ושתייה, כך שיש למה לצפות.

ירושלים כבר מזמן השתחררה מהסטראוטיפ של עיר ישנונית, והפכה למעצמה של קולינריה ובילויים (ובדיוק כשביקרנו התרחש בעיר פסטיבל המוסיקה הגדול עם המון הופעות של זמרים מהשורה הראשונה ובכל הסגנונות, והכל חינם וחופשי), ומי שרוצה אוכל צמחוני, טבעוני, חלבי וכמובן כשר- עם טאצ'ים נשיים ואומנותיים, יכול למצוא מענה ב"נגילה".

לאתר של "נגילה". ולדף הפייסבוק .

(בתמונה למעלה- חנה השפית ושמואל הנגן בהופעה מוסיקלית משותפת).

 

להשאיר תגובה

